Å motta kjærlighet

Vet dere? Det største mirakelet som finnes er ikke et mirakel i form av tegn og under. Det største mirakelet er noe så klisjefylt som dette: Vi er elsket. Mirakelet er at Gud har valgt oss for alltid, uansett omstendigheter. Gud vil ha oss for evig, Han vil elske oss som vi er, og Han vil at vi skal leve i det løftet.

Men vet dere hva. Det er så mange kristne som ikke lar seg selv bli elsket av Gud. Jeg var en av de. Jeg tillot meg det ikke, jeg klarte det ikke, jeg forsto ikke Guds kjærlighet. Derfor var det en sperre, en avstand. For det er en ting å høre at man er elsket, det er en annen ting å tro det, å la seg bli elsket. Det er faktisk en veldig stor forskjell.

Hvordan tillater man seg selv å være elsket? Svaret er komplekst. Men det aller viktigste er å bli avhengig av Guds kjærlighet. Det er nettopp her problemet vårt ligger, oss nordmenn som skal være det stikk motsatte, nemlig uavhengige. Vi har alt vi trenger, og vi fyller konstant behovene våre med materialistiske goder eller ved relasjoner til andre mennesker. Vi trenger jo ikke bli avhengig av Guds kjærlighet?

På den forrige bloggen skrev jeg om den gangen jeg møtte en rusmisbruker (som jeg kjente igjen fra tidligere) på UiB biblioteket i fjor høst. Det er et spot-on eksempel! Han var hjemløs, tilbakefallen på rus, og hadde et svakt støtteapparat rundt seg. Men han var altså på biblioteket for å låne en stabel av bøker om Guds kjærlighet, og det var alt han ville prate med meg om. Øynene hans lyste av begeistring! Det var ikke jeg, den velstående unge studenten (som har gått ett år på bibelskole og går aktivt i menighet) som viste han noe om Guds kjærlighet, nei – det var motsatt. Det var han som viste meg hva alt handler om. Han hadde latt seg selv bli avhengig av Guds kjærlighet. Han lot seg selv bli elsket. Han valgte å ta imot med åpne armer, og han ville bare ha mer.

Det er jo nettopp Jesu kjærlighet som er det største mirakelet, og det eneste som virkelig kan endre et liv. Det er ikke et løfte om at livet blir fint og fantastisk, men det er et løfte om at uansett hvordan livet blir, så er man elsket. Alltid.

Advertisements

2 Comments

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s